Despre noi
Clubul Copiilor Dorohoi – trecut și prezent
Pe data de 1 ianuarie 1957, în urmă cu 60 de ani, lua fiinţă Casa Pionierilor Dorohoi, având o încadrare de 2,5 posturi (cerc de Muzică, director și jumătate de normă contabil). Misiunea unității era aceea de a atrage copii de toate vârstele şcolare din zona Dorohoi, pentru a-şi petrece timpul liber într-un mod util şi plăcut. Oferta educaţională a unităţii a devenit mai atractivă la data de 1 februarie a aceluiași an, prin înființarea unor cercuri în domeniile: Tehnic – băieţi, Tehnic – fete, Mâini îndemânatice, Aeromodelism, Arte plastice şi Sculptură – Artistic, Balet – Coregrafie, Ştiinţe politice, Muzică vocală și instrumentală.
De-a lungul anilor, s-au înfiinţat şi s-au desfiinţat numeroase cercuri artistice, tehnico-aplicative şi sportive, s-au angajat şi s-au pensionat numeroase cadre didactice, cadre didactice auxiliare şi nedidactice. Cele mai multe posturi, respectiv 20 de salariați, au funcționat în anul școlar 1992-1993. Numărul cel mai mic de posturi a fost înregistrat în anul școlar 2003-2004, când au rămas 5 catedre şi un post de paznic. Cu timpul, la solicitarea comunității, oferta educațională s-a îmbunătățit, în prezent unitatea având o încadrare de 11 salariați, din care 7 cadre didactice care coordonează cele 7 cercuri.
În anul 2007, Clubul Copiilor a fost reabilitat complet, printr-un proiect finanţat de M.E.N. şi cu sprijinul I.S.J. Botoşani. Cu această ocazie, a fost amenajat şi un Teatru de Vară în curtea interioară a unităţii, având scenă acoperită şi amfiteatru cu 300 de locuri, un spaţiu util pentru derularea unor activităţi cu elevii în sezonul cald. În luna iunie 2014, scaunele de pe gradenele Teatrului de Vară au fost înlocuite, din cauza uzurii, cu bănci din lemn.
În data de 5 octombrie 2007, pe scena Teatrului de Vară situat în curtea Clubului Copiilor Dorohoi, a avut loc sărbătorirea a 50 de ani de la înfiinţarea unităţii, acţiune care s-a încadrat în rândul manifestărilor prilejuite de sărbătorirea a 600 de ani de la prima atestare documentară a municipiului Dorohoi. Cu această ocazie, s-a lansat ”Monografia Clubului Copiilor Dorohoi la 50 de ani de la înființare” și s-au înmânat Diplome de Excelenţă foştilor salariaţi (cadrelor didactice, personalului auxiliar şi administrativ), fiind invitaţi, de asemenea, foşti elevi ai cercurilor artistice și tehnico-aplicative din cadrul clubului.
În prezent, Clubul Copiilor Dorohoi face parte din unitățile de învățământ preuniversitar de nivel gimnazial din Municipiul Dorohoi, care îndeplinește cumulativ condițiile impuse de lege pentru unitățile de învățământ cu personalitate juridică, respectiv:
- are act de înființare, respectând prevederile legislative în vigoare;
- dispune de patrimoniu (sediu, adresă, dotări corespunzătoare);
- are cod de identificare fiscală;
- are ștampilă cu stema României și denumirea Ministerului Educației și Cercetării;
- are cont în Trezoreria Statului;
- are buget și contabilitate proprie;
- este frecventat de minimum 800 de copii și elevi.
Unitatea este ordonator terțiar de credite începând cu data de 01.07.2014, prin decizie a Inspectoratului Școlar Județean Botoșani.
În anul școlar 2021-2022, la Clubul Copiilor Dorohoi sunt înscriși peste 850 de copii și elevi din municipiul Dorohoi și localitățile alăturate. Mediul de proveniență se distribuie astfel: urban 80 %, rural 20 %.
Inventarul tehnic al clubului este corespunzător: aparatură video şi audio, calculatoare, imprimante, fax, instrumente muzicale, aparatură electronică, studio de înregistrări, xerox, mobilier nou, costume populare etc. Unitatea dispune de toate utilităţile necesare, încălzire proprie cu centrală termică, iar fiecare sală de cerc este conectată la internet.
Clubul deţine un microbuz cu 20 de locuri, necesar pentru deplasarea elevilor la spectacole, concursuri şi alte acţiuni educative.
Prin derularea Proiectului Transfrontalier „Parteneriat pentru promovarea tradiţiilor culturale în rândul tinerilor”, în parteneriat cu Asociaţia „Mugurelul” şi Universitatea Naţională „Yuriy Fedkovych” Cernăuţi, Ucraina (în perioada martie 2011 – iunie 2012), Clubul Copiilor Dorohoi a fost dotat cu aparatură şi echipamente pentru amenajarea unui studio de înregistrări, cât şi cu instrumente muzicale necesare activităţilor ansamblului „Mugurelul”.
Din luna februarie 2020, Asociația „Mugurelul” implementează un nou proiect transfrontalier, cu titlul „Cooperare pentru promovarea activităților culturale tradiționale în zona transfrontalieră”, în parteneriat cu Centrul Regional de Dezvoltare Durabilă Ungheni, Republica Moldova. Prin proiect se vor achiziționa aparatură electronică, obiecte vestimentare populare și instrumente muzicale tradiționale, de care vor beneficia atât Asociația „Mugurelul”, cât și Clubul Copiilor Dorohoi, dotări necesare organizării evenimentelor culturale.
Personalul didactic de predare din Clubul Copiilor are aceleaşi obligaţii şi drepturi ca personalul didactic din instituţiile şcolare din învăţământul preuniversitar, conform prevederilor din Legea Educaţiei Naţionale şi Statutului Personalului Didactic.
Misiunea unității de învățământ
Clubul copiilor reprezintă un spaţiu propice formării şi dezvoltării unor competenţe, cât şi socializării elevilor de diferite vârste, în care se încurajează comunicarea, deschiderea spre nou şi creativitate, cultivarea bunului gust şi al ambiţiei, toate acestea fiind atât de necesare integrării în societate a adultului de mai târziu.
Misiunea unității este de a asigura dezvoltarea fiecărui elev la potenţialul său maxim, punând accentul pe însuşirea valorilor promovate prin filosofia educaţională a şcolii, în vederea dobândirii de competenţe care să satisfacă nevoile comunităţii pentru educaţia formală și nonformală.
Gama largă a activităţilor extraşcolare, marea lor diversitate oferă copiilor posibilitatea să opteze pentru acea activitate care corespunde mai mult preferinţelor, dorinţelor, capacităţilor, înclinaţiilor, contribuind la recreerea, destinderea şi reconfortarea copiilor, la menţinerea capacităţii de efort.
Activităţile din Clubul Copiilor se desfăşoară pe cercuri menite să completeze, prin mijloace şi forme specifice, activitatea instructiv-educativă din şcoală, să cultive interesul şi pasiunea copiilor pentru ştiinţă, tehnică, artă, să dezvolte inventivitatea şi creativitatea.
Activitatea fiecărui cerc se finalizează prin concursuri, spectacole, simpozioane, expoziţii, conform Calendarelor Activităţilor Educative elaborate de Ministerul Educației.
Obiectivele politicii educaționale a unității sunt:
- oferirea șanselor egale la educaţie, indiferent de rasă, etnie, vârstă, sex sau apartenenţă religioasă;
- aprofundarea şi amplificarea cunoştinţelor obţinute în procesul educaţional din şcoală prin activităţi complementare;
- formarea şi dezvoltarea capacităţilor intelectuale;
- stimularea spiritului şi dorinţei de cunoaştere şi a creativităţii;
- extinderea şi diversificarea conţinutului activităţilor pe perioada vacanţelor;
- pregătirea elevilor în colaborare cu şcoala şi familia pentru formarea şi afirmarea personalităţii individuale;
- stimularea spiritului creator şi de investigaţie;
- formarea deprinderilor pentru participarea la activităţi de performanţă;
- educarea elevilor în spiritul democraţiei participative.
Viziunea Clubului Copiilor Dorohoi
Clubul Copiilor Dorohoi doreşte şi trebuie să fie în mod permanent un factor de susţinere şi de stimulare a creativităţii elevilor, de încurajare a talentelor manifestate în diferite domenii: artistic, literar, plastic, tehnic, sportiv. Unitatea de învățământ trebuie să răspundă nevoilor şi intereselor comunitare, de grup şi individuale, oferind, permanent, servicii de calitate în domeniul educației nonformale, adaptate la cerințele comunității și ale societății.
La Clubul Copiilor Dorohoi, marile pasiuni şi interese educaționale îşi dau întâlnire, cu succes, în activităţi complementare procesului instructiv-educativ din şcoală. Disponibilităţile ştiinţifice, artistice şi tehnice ale copiilor îşi găsesc, aici, un teren propice de aplicare.
În această unitate de învățământ, iniţiativele educaționale vor fi încurajate, deschiderile spre lume ale participanţilor vor fi libere, iar câştigurile în planul învăţării temeinice, prin propria experienţă, vor purta marca autenticităţii şi personalităţii fiecăruia dintre cei care se înscriu la cursuri şi aleg să rămână.
Toţi elevii clubului vor deveni competitivi, deoarece instituţia de învățământ va asigura:
- formarea competenţelor necesare integrării sociale şi învăţării permanente în vederea adaptării la schimbările rapide din toate domeniile;
- formarea aptitudinilor moral-civice necesare pentru a face faţă ameninţărilor la adresa omului şi societăţii (violenţa, drogurile etc.);
- șanse egale de instruire şi de participare la activităţi.
Obiective specifice și indicatori de performanță
Conducerea și colectivul de cadre didactice ale Clubului Copiilor Dorohoi își propun, în fiecare an școlar, o serie de obiective a căror îndeplinire asigură buna desfășurare a activităților și vizibilitatea ofertei și a rezultatelor obținute:
- Desfășurarea unor activități didactice de calitate centrate pe beneficiarii direcți – copiii și elevii;
- Asigurarea unor relații funcționale, coerente, bazate pe motivare și implicare la nivelul instituției;
- Dezvoltarea resurselor umane printr-o bună pregătire continuă a personalului didactic;
- Dezvoltarea unui management al resurselor materiale centrat pe economie, eficiență, eficacitate;
- Îmbogățirea continuă a bazei didactico-materiale a unității;
- Atragerea de fonduri extrabugetare;
- Inițierea și realizarea unor proiecte educaționale de succes;
- Îndrumarea și coordonarea copiilor și elevilor pentru obținerea de rezultate/ performanțe deosebite la concursurile de profil;
- Stimularea participării unui număr cât mai mare de copii și elevi în activități de performanță;
- Promovarea imaginii Clubului Copiilor și a ofertei educaționale prin intermediul site-ului unității și pe pagina de Facebook, al parteneriatelor, cât și în mass-media locală, județeană și centrală.
Indicatori de performanță școlară: număr elevi înscrişi, frecvenţa la activităţi, participare la activitățile mai multor cercuri, continuitate la cursuri, implicarea elevilor în realizarea programelor, participarea și rezultatele obținute de elevi la concursuri, festivaluri, competiții, spectacole, expoziţii.